قانون ازدواج در مذهب کلیمی . . .

قانون ازدواج در مذهب کلیمی                                                                                               تاریخ تصویب: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟  

 

 

 

 

 

 

 

تاکنون قاعده ملخص و مدونی چه به زبان عبری و چه به زبان فارسی برای نکاح و طلاق تنظیم نگردیده و از همان کتاب های شرع قدیمی خودشان استفاده می کنند.

                                       

در انجمن کلیمیان تهران که با اکثریت روحانی و اشخاص سرشناس آنها مذاکره به میان آمده گفتند که در نظراست با تدمق و استخراج از کتب یهود رساله مرتبتی تهیه کرده و بچاپ برسانند و شاید چند ماه بطول انجامد.ناچار با استفتار از روحانیون و پرسش از اشخاص مطلع که در آن انجمن حضور داشتند قواعد زیر بدست آمد:

1- تعدد زوجات تا چهار زن و همچنین طلاق در مذهب کلیمی جایز است ولی بعلاوه عادات قدیمی آنها فقط نگهداری یک زن است و کمتر دیده شده که مرد کلیمی دارای دو زن باشد؛ زیرا ازدواج قانونی یا طلاق زن اولی و گرفتن زن دوم منوط بر این است که زن از حیث امراض و علل قادر به ایفای وظایف زناشوئی نباشد یا زناکار یا نازا باشد و مرد هم بالضروره اولاد بخواهد.در غیر اینصورت باید به همان زوجه اولیه اکتفا کند و همچنین طلاق گرفتن زن هم همان شرایط عمومی را دارد که در اکثر مذاهب مقرر است از قبیل عتن یا امراض قابل علاج یا زنا و امثال آن.

2- طلاق در مذهب کلیمی فقط یک طلاق است و مادامی که زن شوهر اختیار نکرده می تواند با شوهر اولیه اش مجددا" ازدواج کند ولی همین که شوهر کرد بر شوهر اول حرام ابدی می شود.تجدید ازدواج اولیه هم در صورتی است که مرد از سادات کلیمی(اولاد هارون) نباشد زیرا اولاد هارون اصلا نمی توانند با زن بیوه ازدواج کنند چه زن خودش بوده باشد چه زن دیگران.

3- عده زن مطلقه 92 روز است، اگر هم زن حامله باشد پس از وضع حمل هم باید عده نگه دارد و آن هم برای ولد پسر چهل روز و برای ولد دختر هشتاد روز است، زیرا تا انقضای مدت های مذبور زن بر شوهر حرام است و مرد نمی تواند در آن فواصل با زن نزدیکی کند.به علاوه اگر زن شیرده هم باشد تا خاتمه شیردادن نمی تواند شوهر کند.از حیث قرابت و حرمت ازدواج هم تقریبا مثل سایر ملل اند با این تفاوت که در حال ضرورت میتوتند با برادرزاده و خواهرزاده هم وصلت کنند.ولی این عمل کراهت دارد و تقریبا از بین رفته، حتی با دختر عمو و دختر خاله هم در حال ضرورت می توانند ازدواج کنند.

4- قواعدی که از دفتر رسمی کلیمیان تهران گرفته شده عینا در بالا چاپ گردیده و به موجب مقررات فوق دختر از ارث محروم و حق او فقط جهیزیه است ولی مطابق تحقیقاتی که به عمل آمده اولا حکم کلی مذهب کلیمی (در کتب تفسیرهای مذهبی) در هر کشوری باشند باید از قوانین آن کشور پیروی نمایند.

5- در کتاب تورات باب 33(سفر اعداد) مسطور است که حضرت موسی نسبت به دختران صللحفا از سبط بنی یوسف امر فرموده اند که آنها را در قبیله پدرشان شوهر بدهند که املاک مورثی آنها به قبیله دیگر منتقل نشود.پس از آن دختران را به پسر عموهای خود به زنی دادند و ملک ایشان در سبط قبیله ایشان باقی ماند. (این دلیل است بطور کلی در ممالک اروپا و آمریکا کلیمی های ساکن آنجا ها چه از حیث زواج و چه از جهت ارث و احوالات شخصیه و غیر شخصیه تابع قوانین کشور محل اقامت خود هستند.

((مرجع: کتاب احوالات شخصیه مذاهب – تالیف: احمد کمانگر))

نظرات 1 + ارسال نظر
خودمم یکشنبه 4 اردیبهشت 1390 ساعت 16:59

سلام خسته نباشی تقریبا مثل مذهب اسلام جالب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد