یک پرونده ی قضایی در دوران ستم شاهی

 

 

 

قانونمند بی قانون!!!!!

ساواک موثرترین ابزار رژیم شاه برای ایجاد اختناق در کشور بود.این سازمان به ویژه در دورانی که نصیری ریاست آن را بر عهده داشت به جای طرح نقشه های دقیق و اساسی برای مبارزه با خرابکاری و فعالیت های ضد رژیم، به یک رشته اعمال خشونت آمیز و وحشیانه و ایجاد مزاحمتهای بی مورد و نابجا برای طبقات مختلف مردم پرداخت.

روش ساواک مبتنی بر ارعاب بود

بازذاشت های جمعی برای ساواک یک کار عادی به شمار می آمد و این تصور در اذهان عمومی نقش بسته بود که ساواک در تمام شئون زندگی مردم، از سازمانهای دلتی و دانشگاه ها گرفته تا مؤسسات خصوصی و کارخانه ها احزاب سیاسی و سازمان های دانشجویی در خارج از کشور نفوذ کرده و در همه جا حاضر و ناظر است.

دوران سیزده ساله حکومت امیرعباس هویدا، یکی از ساکت ترین دوره های تاریخ معاصر ایران و اوج خودکامگی حکومتگران و رجال فاسد بود.استمرار حکومت هویدا فقط به دلیل بالا رفتن قیمت نفت و افزایش چشمگیر درآمد ارزی ایران، همچنین سبب سرکوب شدید ساواک ممکن گردید.

((ویلیام سولیوان)) می گوید:

(( ساواک همه را ساکت می کرد...حتی مقامات بلند پایه ی مملکت به سبب وحشت از ساواک، هیچ اظهار نظر مستقلی نمی کردند. به نظر می رسید مسئولان دولتی ایران فقط برای این خلق شده اند تا از رهبری های شاه به طور مرتب تعریف و تمجید نمایند!))

شاه کشور را به گونه قبرستان، فاقد هرگونه صدای انتقادی می خواست. رسانه های کشور فاقد آزادی لازم برای درج نقطه نظرهای مختلف بودند. شاه با تشکیل شکنجه گاه ه، سعی بر خفه کردن هر صدای مخالف داشت.

در حکومت وی زجر و شکنجه و اعدام روشنفکران، روحانیون و آزادیخواهان رواج داشته و قسمتی از بودجه مملکت صرف مخارج ساواک شده است.

این دوره را در عین حال می توان اوج قدرت مطلقه ی شاه نامید.

زیرا دولت مطیع و پارلمان فاقد اختیار و مطبوعات تحت فشار سانسور بودن. ساواک، پلیس مخفی شاه، هرگونه حرکت مخالغی را در نطفه خفه می کرد و هیچکس نه فقط جرات مخالفت، بلکه جرات کمترین انتقادی را هم از رژیم نداشت.

دولت، سیاست فشار و اختناق را در پیش گرفته بود و در عیـن حال فاسد و نالایق بود، ولـی آنچـه بیشتر از هر چیــز جلـب تـوجـه می کرد ناتوانی شاه در جلب حمایت افکار عمومی از سیاست ها و برنامه های خـود بود. اکثریــت مردم با خشـم و بدگمــانی یـا بـا بی تفاوتی از این برنامه ها استقبال می کردند. او به قدری در تحقق بخشیدن به برنامه های مورد نظـر خـــود شتابـــزده بــود کــه نمی توانست تاخیرهای ناشی از بحث عمومی و اظهار نظر مردم و نمایندگان آن ها را درباره ی این برنامه ها تحمل کند. با گذشت زمان، شاه که قدرت بیشتری یافته بود، نه فقط حاضر به تبدیل روش خود در حکومت نشد، بلکه به نظرها و عقایذ اطرافیان خود هم اعتنا نمی کرد و پلیس مخفی (سازمان امنیت) بیش از پیش فراگیر شد و بر فشار و کنترل خود افزود.

بر اساس اطلاعاتی که در اختیار داشتیم، درآمدهای نفتی موجب بالا رفتن سطح زندگی مردم ایران شده بود، ولی سیاست استبدادی و لجوجانه ی شاه در حکومت موجب ایجاد نارضایتی بین روشنفکران و قشرهای دیگر جامعه شده و جریان مخالفی به وجود آورده بود که برای استقرار دمکراسی در جامعه ایران مبارزه می کرد.

ساواک در نهایت خشونت و وحشیگری با مخالفان رفتار می کرد و من می دانستم که حداقل بیست و پنج هزار زندانی سیاسی در زندان های رژیم شاه می پوسند ( و شاه می گفت تعداد آن ها کمتر از دوهزار و پانصد نفر است!!!)

اسناد زیر که بسیار خواندنی و جذاب نیز می باشد، مهر تاییدی است بر آن چه در خصوص اختناق در رژیم پهلوی، گفته و نوشته شده است.

امید است با مطالعه ی این اسناد، میراث گران بهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که انقلاب خون رنگ اسلامی و به تبع آن آزادی است را پاس بداریم.

متن این سند خواندنی چنین است:

سند اول:

موضوع: سید اسدالله موسوی مبارکه ای – فرزند سید خلیل

به استحضار می رساند:

الف – مشخصات: سید اسدالله شهرت موسوی مبارکه ای فرزند سیدخلیل متولد 1334 شماره شناسنامه 4449 صادره از اصفهان شغل کارمند روابط عمومی کارخانه ذوب آهن آریامهر دیپلم طبیعی دارای عیال و یک نفر اولاد ساکن اصفهان خیابان نشاط کوچه شیروانی ها پلاک 54.

ب - نوع اتهام: اظهار مطالب اهانت آمیز نسبت به مقامات عالیه مملکت.

ج – گردش کار: نامبرده در حدود ساعت 17 روز 08/05/1353 هنگامی که از کارخانه عازم اصفهان بوده در حضور آقایان قوام پور و میرلوحی کارمندان روابط عمومی کارخانه اظهار داشته شاهنشاه آریامهر و اعلاحضرت شهربانو، آقای نخست وزیر و خبرنگاری با هواپیما مسافرت می کردند. شاهنشاه آریامهر یک اسکناس صد تومانی خواستند از هواپیما پایین بیاندازند و گفتند با این کار من یک نفر از ملت ایران خوشحال می شود. علیا حضرت گفتند دو قطعه پنجاه تومانی بیندازید تا دو نفر خوشحال شوند. آفای نخست وزیر گفتند ده قطعه اسکناس ده تومانی بیاندازید تا ده نفر بردارند و خوشحال شوند. بالاخره خبرنگار گفت: شاهنشاها خودتان را از هواپیما پایین بیندازید تا سی و دو میلیون نفر ملت ایران خوشحال شوند.

اظهار مطالب فوق مورد تایید قرار گرفته است.

د – خلاصه اعترافات و بازجویی: در تحقیقات معموله مشارالیه اعتراف نمود که چنین مطالبی اظهار داشته ولی هیچ گونه قصدو غرضی نداشته و از گفته ی خود نادم و پشیمان است.

نظریه: با توجه به این که مشارالیه اعتراف نموده، در صورت تصویب پرونده همراه متهم جهت هرگونه اقدام قانونی به دادسرای نظامی اصفهان ارسال و اعزا گردد.

بازجو

سند دوم:

اداره دادرسی های مسلح شاهنشاهی

برای رسیدگی به پرونده غیرنظامی سیداسدالله موسوی مبارکه ای فرزند خلیل متولد 1334 دارای شماره شناسنامه 4449 صادره از بخش 6 اصفهان محل تولد مبارکه مسلمان ایرانی باسواد شغل کارمند ذوب آهن محل سکونت اصفهان خیابان نشاط کوچه شیروانی ها پلاک 54 محل کار ذوب آهن روابط عمومی دارای عیال و اولاد فاقد پیشینه و محکومیت کیفری بازداشت از تاریخ 07/06/1353 تاکنون به دلیل عجز از تودیع وجه الضمان که به اتهام اهانت نسبت به رئیس مملکت تحت پیگرد قانونی قرار گرفته در تاریخ 21/10/1353 جلسه دادرسی تشکیل کیفرخواست صادره حاکی است برابر محتویات پرونده متهم در تاریخ 08/05/1353 هنگام بازگشت از کارخانه ذوب آهن به اصفهان در مینی بوس برای دو نفر از کارمندان روابط عمومی (قوام پور، میرلوحی) مطالبی اهانت آمیز به عنوان لطیفه (جوک) بیان که ضمن آن به رئیس مملکت اهانت می کند پرونده امر بر این مبنا تشکیل و پس از تحقیقات قرار منع تعقیب را به علت عدم احراز قصد اهانت صادر می نماید که مورد موافقت تیمساردادستان ارتش واقع نشده و پرونده از مرکز اعاده و مجددا به بازپرسی مربوط برگشت داده می شود و بازپرسی به ارشاد قضایی تیمساردادستان تمکین نموده و در نتیجه منجر به صدور قرار مجرمیت شماره 156 – 11/09/1353 و کیفرخواست شماره 53/9/17-77 گردیده که در آن عمل متهم را از درجه جنحه منطبق با ماده 81 قانون مجازات عمومی تشخیص و به استناد ماده مذکور تقاضای کیفر گردیده است دادگاه عادی شماره 13 اصفهان برابر رأی شماره 87-07/10/1353 به اتفاق آرا متهم را به استناد ماده 81 قانون مجازات عمومی به هفت ماه حبس جنحه ای با احتساب بازداشت قبلی محکوم نموده است پرونده در اثر اعتراض طرفین دعوی طی شماره 5/186/401-09/10/1353 جهت تجدیدنظر رسیدگی به این دادگاه ارجاع که پس از انجام تشریفات قانونی و تشکیل یک جلسه مقدماتی و یک جلسه دادرسی و استماع دفاعیات وکیل مدافع و بیانات دادستان دادگاه و آخرین دفاع متهم و اعلام ختم جلسه دادرسی از طرف ریاست دادگاه هیئت دادرسان در ساعت 12:30 روز 21/10/1353 در غیاب اصحاب دعوی و منشی به شور پرداخته و پس از رعایت ماده 209 قانون آیین دادرسی و کیفر ارتش در ساعت 13:15 همان روز از شور خارج و به شرح زیر مبادرت به صدور رأی می نمایند:

رای شماره 92 مورخه 21/10/1353 دادگاه تجدیدنظر شماره 10 اصفهان هیئت دادرسان دادگاه تجدید نظر شماره 10 اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی

پس از بررسی محتویات پرونده مداقه در اوراق آن رأی شماره 87-07/10/1353 دادگاه عادی شماره 13 اصفهان را که برابر آن غیرنظامی سیداسدالله موسوی مبارکه ای فرزند خلیل به اتهام اهانت به رئیس مملکت به استناد ماده 81 قانون مجازات عمومی به مدت هفت ماه حبس جنحه ای به احتساب بازداشت قبلی ( از تاریخ 06/07/1353 تاکنون بازداشت می باشد) محکومیت حاصل نموده است از لحاظ تشخیص مجرمیت موجه و مدلل دانست که با اکثریت 4 رأی در مقابل یک رأی آن را تأیید می نماید ولی از لحاظ تعیین کیفر میزان مجازات را خفیف دانسته و مستندا به ماده 233 قانون دادرسی و کیفر ارتش در این قسمت آن را فسخ و با اکثریت چهار رأی در مقابل یک رأی غیرنظامی سیداسدالله موسوی مبارکه ای فرزند خلیل را به اتهام اهانت به رئیس مملکت به استناد ماده 81 قانون مجازات عمومی به مدت یک سال حبس جنحه ای با احتساب بازداشت قبلی (متهم از 06/07/1353 تاکنون بازداشت می باشد) محکوم می نماید.

رأی اقلیت مربوط است به سرهنگ 2- قضایی جواد میرزاپور که چون اتهام منتسبه را فاقد عنصر معنوی جرم تشخیص می دهد عقیده بر برائت وی دارد این رأی غیرقطعی است و در محضر رسمی دادگاه و با حضور اصحاب دعوی قرائت و ابلاغ گردید که از تاریخ ابلاغ لغایت ده روز قابل فرجام خواهی می باشد.

رئیس دادگاه تجدیدنظر شماره 10 اصفهان

                                                                                                         سرهنگ پیاده محمود دهلوی.

منبع: دادگستر – شماره 45 مهر و آبان 1390 هجری خورشیدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد